Navigatie

Doorlopend Nieuws

  • Voorkom belastingrente – dien tijdig suppletieaangifte in

    Sinds 1 januari 2025 bedraagt de belastingrente 6,5%. Heeft u te weinig btw betaald over 2024? Zorg er dan voor dat u de suppletieaangifte uiterlijk 31 maart 2025 hebt ingediend, anders gaat u vanaf 1 april 2025 belastingrente betalen. Wilt u dat de suppletie geldt als een vrijwillige verbetering om ook een boete te voorkomen? Dan is het sowieso zaak om zo snel mogelijk een suppletieaangifte in te dienen, maar uiterlijk binnen 8 weken na ontdekking van de te weinig betaalde btw. Heeft u al vóór eind januari 2025 ontdekt dat u in 2024 te weinig btw hebt betaald, dan bent u hiervoor op 31 maart 2025 dus al te laat. De Belastingdienst kan dan aan u een vergrijpboete opleggen. Dit is aan de orde als de inspecteur kan aantonen dat er sprake is van opzet of grove schuld.

    Tip

    Als u ervoor zorgt dat u de volgens de suppletie verschuldigde btw tijdig afdraagt, legt de Belastingdienst meestal geen verzuimboete aan u op.

  • Aanvraagloket voor subsidie laadinfrastructuur bij bedrijven open

    Overweegt u om een laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen aan te laten leggen op uw terrein? U kunt hiervoor sinds kort subsidie aanvragen op grond van de ‘Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) Aanschaf’. U kunt van deze subsidie ook gebruikmaken als u een terrein deelt met andere ondernemers of ingeval van een gehuurd terrein. Een belangrijke voorwaarde is dat het terrein niet altijd publiek toegankelijk mag zijn. U krijgt maximaal € 350.000 subsidie per kalenderjaar voor een deel van de kosten voor de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen en de aanleg ervan. Om het tijdstip te bepalen waarop u uw aanvraag bij de RVO moet indienen, moet u eerst met een rekentool vaststellen of u in aanmerking komt voor meer of minder dan € 25.000 subsidie. In het eerste geval dient u de aanvraag vóór aanvang van de werkzaamheden in en in het tweede geval achteraf. Sinds dit jaar kunt u SPRILA niet meer combineren met de milieu-investeringsaftrek (MIA).

    Tip

    Doordat u verduurzaamt, gaat u mogelijk meer elektriciteit gebruiken of opwekken. Controleer daarom voordat u de subsidieaanvraag indient, of u in uw regio last krijgt van een overbelast elektriciteitsnet.

  • Geef tijdig S&O-uren 2024 door

    Heeft u als ondernemer zonder personeel in 2024 gebruikgemaakt van de regeling speur- en ontwikkelingswerk (S&O-werk) voor uw innovatieve investeringen? U kunt de S&O-aftrek alleen benutten als u in 2024 aan het urencriterium (in beginsel minimaal 1.225 uren besteed aan uw onderneming) heeft voldaan en ten minste 500 uur heeft besteed aan speur- en ontwikkelingswerk, waarvoor de RVO een S&O-verklaring heeft afgegeven. Heeft u feitelijk minder dan 500 S&O-uren gerealiseerd? Dan moet u dit uiterlijk 31 maart 2025 doorgeven via het eLoket van de RVO. Als u de S&O-uren niet tijdig hebt doorgegeven, krijgt u eerst een herinnering. Als u ook daarna de gerealiseerde S&O-uren niet opgeeft, wordt ervan uitgegaan dat u geen S&O-uren heeft gerealiseerd. U moet dan de S&O-aftrek terugbetalen, verhoogd met een boete.

    Tip

    Zorg ervoor dat u uiterlijk 31 maart 2025 de S&O-uren 2024 doorgeeft aan de RVO en voorkom dat u de S&O-aftrek moet terugbetalen, verhoogd met een boete.

  • Denk aan tijdige opgave S&O-gegevens 2024

    Heeft u als werkgever in 2024 gebruikgemaakt van de Wet bevordering speur- en ontwikkelingswerk (WBSO)? In dat geval kreeg u een afdrachtvermindering op de af te dragen loonheffing. U moet dan nog wel uiterlijk op 31 maart 2025 het aantal gerealiseerde S&O-uren over 2024 opgeven via het eLoket van de RVO. Heeft u bij de eerste aanvraag niet voor het forfait gekozen maar voor de werkelijke S&O-kosten en -uitgaven? Dan moet u ook de werkelijke kosten en uitgaven melden bij de RVO. De gerealiseerde gegevens over 2024 moet u ook doorgeven als u wel een S&O-verklaring heeft, maar geen of minder S&O-uren heeft gerealiseerd, dan is vermeld in die verklaring. Het niet opgeven van de S&O-gegevens leidt tot terugbetaling van de afdrachtvermindering, verhoogd met een boete.

     Tip

    Zorg ervoor dat u uiterlijk 31 maart 2025 de S&O-gegevens 2024 doorgeeft aan de RVO en voorkom dat u de S&O-afdrachtvermindering moet terugbetalen, verhoogd met een boete.

  • Controleer voorlopige berekeningen LKV en LIV

    Uiterlijk medio maart krijgt u als werkgever de voorlopige berekeningen van het UWV. Daarin staat voor welke werknemers – en tot welk bedrag – u als werkgever recht hebt op het loonkostenvoordeel (LKV) en het lage-inkomensvoordeel (LIV) voor 2024. Dit jaar wordt het LIV voor het laatst uitbetaald. Dit voordeel is per 1 januari 2025 afgeschaft. De voorlopige berekeningen zijn gebaseerd op de loonaangiften en correcties over 2024, die u tot en met 31 januari 2025 hebt ingediend. Als een aanvraag voor een doelgroepverklaring op 31 januari 2025 nog in behandeling was, staat dit LKV nog niet in de berekening. Controleer de voorlopige berekeningen en dien eventuele correcties op de loonaangiften in bij de Belastingdienst vóór 1 mei 2025.

    Tip

    Zijn de loonaangiften wel juist ingevuld, maar denkt u dat de voorlopige berekeningen niet juist zijn? Of heeft u geen voorlopige berekeningen ontvangen van het UWV? Maar denkt u wel recht te hebben op LKV en/of LIV? Neem dan zo snel mogelijk contact op met het UWV (088-898 92 95).

  • Tijd dringt voor bezwaar maken tegen uw WOZ-beschikking

    U heeft inmiddels de WOZ-beschikking 2025 ontvangen van uw gemeente. De WOZ-waarde 2025 betreft de waarde van de woning (of het gebouw) op de waardepeildatum 1 januari 2024. Het verdient aanbeveling deze beschikking te (laten) controleren vanwege het grote belang. De WOZ-waarde is immers niet alleen relevant voor de gemeentelijke heffingen, maar ook voor andere belastingen, zoals de inkomstenbelasting en de schenk- en erfbelasting. Bent u het niet eens met de vastgestelde waarde in de WOZ-beschikking, dan moet u binnen 6 weken na de dagtekening van de beschikking daartegen bezwaar aantekenen bij uw gemeente. U kunt geen bezwaar maken bij de Belastingdienst!

     Tip

    Het is van groot belang dat u uw bezwaar tijdig indient. Is de 6-wekentermijn verstreken en heeft u geen bezwaar gemaakt? Dan zit u een jaar vast aan de vastgestelde waarde voor de gemeentelijke heffingen, maar ook voor de andere belastingen.

  • Bonnen bewaren bij verbouwing van uw woning!

    Het voorjaar komt er aan. U overweegt om dit jaar echt die keuken uit te breiden of die badkamer te laten verbouwen. U heeft al een afspraak staan bij de bank om een verbouwingshypotheek te regelen. Als die verbouwing of de onderhoudsklus echt doorgaat, zorg er dan voor dat u de bewijsstukken van de (ver)bouwkosten goed bewaart (ten minste 30 jaar). U kunt anders de renteaftrek van uw verbouwingshypotheek verliezen. De inspecteur kan namelijk altijd de bewijsstukken van de verbouwingskosten opvragen. In dat geval zult u de schriftelijke bewijzen moeten kunnen overleggen, die aantonen dat de verbouwingslening een eigenwoningschuld is, waarvan u de rente terecht heeft afgetrokken.

     Tip

    Laat u uw woning verbouwen en heeft u daarvoor een hypotheek afgesloten? Zorg er dan voor dat u de bewijsstukken van de verbouwingskosten goed bewaart en voorkom dat u uw renteaftrek verliest.

  • Begin tijdig met aflossen schulden bij uw bv en voorkom box-2-heffing

    De grens waarboven u over schulden bij uw eigen bv box-2-belasting moet betalen is € 500.000. Hierop wordt een uitzondering gemaakt voor de eigenwoningschuld bij uw bv. Let op: is deze schuld afgesloten na 31 december 2022, dan geldt deze uitzondering alleen als u een hypotheekrecht hebt verstrekt aan uw bv. Onder eigenwoningschuld valt in dit verband alleen de schuld die u bent aangegaan voor de woning die u als hoofdverblijf gebruikt. Bedragen de overige schulden aan uw eigen bv meer dan € 500.000, dan zult u dit jaar moeten aflossen op deze schulden om aan de box-2-heffing te ontkomen. U heeft hiervoor in beginsel nog tot eind 2025 de tijd. Dan controleert de Belastingdienst de schuldenlast bij uw eigen bv.

     Tip

    Gaat u een eigenwoningschuld aan met uw eigen bv, zorg er dan voor dat u een hypotheekrecht verstrekt aan uw bv. Anders valt deze schuld niet onder de uitzondering!

  • Aanvraagloket SSEB-subsidie voor schone bouw binnenkort open

    Heeft u een in Nederland gevestigd bouwbedrijf dat bouwmaterieel heeft of bouwmateriaal verhuurt? U kunt dan vanaf 4 maart 2025 gebruikmaken van de ‘Subsidieregeling schoon en emissieloos bouwmaterieel’ (SSEB). Er zijn binnen deze subsidieregeling vier categorieën te onderscheiden. De SSEB Aanschaf (1) is bedoeld voor de koop of lease van een nieuw emissieloos bouwvoertuig of bouwmachine. De SSEB Retrofit (2) is een subsidie voor het verduurzamen van bestaande bouwwerktuigen. Daarnaast is er de Innovatiesubsidie (3) voor het (door)ontwikkelen van nieuwe emissieloze technieken. Tot slot kunt u gebruikmaken van de haalbaarheidssubsidie voor een haalbaarheidsonderzoek dat leidt tot een project experimentele ontwikkeling naar innovaties van emissieloze bouwmachines en de laadinfrastructuur die daarvoor nodig is. De aanvraagperiode voor de Aanschafsubsidie, de Retrofitsubsidie en de Haalbaarheidsstudie loopt tot en met 31 oktober 2025.

    Let op, het aanvraagloket van de Innovatiesubsidie sluit al op 28 augustus 2025!

    Tip
    Bent u van plan om een of meerdere van de genoemde investeringen in uw bouwmaterieel te doen? Kijk dan of u voldoet aan de voorwaarden voor deze subsidiekansen.  

  • Vanaf 3 maart SLIM-subsidie aanvragen voor leren en ontwikkelen in uw mkb-bedrijf

    De SLIM-regeling biedt u de mogelijkheid om een leerrijke werkomgeving in uw bedrijf te creëren. Er is dit jaar wel het een en ander gewijzigd. Zo is het subsidiepercentage voor alle bedrijven nu 60%. Voorheen was het percentage voor kleine mkb-ondernemingen 80%. Subsidies tot € 25.000 worden automatisch vastgesteld en een uitgebreide administratie is niet meer vereist. U ontvangt direct 50% van de subsidie als voorschot, de rest volgt na afloop van het project. De hoogte hangt af van de looptijd en het subsidiebedrag. Twee eerdere subsidiabele activiteiten zijn geschrapt: de subsidie voor praktijkleerplaatsen voor de derde leerweg bij erkende leerbedrijven en de subsidie voor grootbedrijven in landbouw, horeca en recreatie. Op de menukaart 2025 vindt u de subsidiabele activiteiten. Het loket voor de eerste aanvraagronde is open van maandag 3 maart tot en met 31 maart 2025. Let op, u moet zich eerst registreren als aanvrager.

    Tip
    Ontvangt uw bedrijf € 125.000 of meer aan subsidie? Dan is een controleverklaring van een accountant verplicht. Hiervoor kunt u sinds dit jaar een vaste vergoeding van € 3.000 aanvragen.

Diensten van ADIZ

U kunt ADIZ zien als een verlengstuk van uw bedrijf. Onze dienstverlening is er volledig op gericht u te ontzorgen op alle aspecten rond administratieve en fiscale zaken. U leest hier meer over onze diensten.

Verzorgen van financiële administratie

Wilt u het verzorgen van uw financiële administratie geheel of gedeeltelijk uitbesteden? Dat kan prima bij ADIZ.

Verzorgen van salarisadministratie

De verzorging van de loonadministratie voor u als ondernemer en ook voor uw personeel is bij ADIZ in goede handen.

Doen van fiscale aangiften

Uw aangiften omzetbelasting, loonheffingen, inkomsten- en vennootschapsbelasting verzorgen wij ook.

Verzorgen financiële rapportages

Heldere rapportages over verschillende financiële indicatoren geven u inzicht in de ontwikkelingen van uw bedrijf.

Automatiseren van administraties

Wij helpen u bij het opzetten van een efficiënte automatisering van uw administratie en online boekhouding.

Begeleiden van startende ondernemers

Wilt u een eigen bedrijf starten en heeft u behoefte aan wat extra begeleiding? ADIZ is ook uw sparring partner.